Accu's ontladen zichtzelf relatief langzaam: bij loodaccu's is dit zo'n 5% tot 10% per maand.
Als een accu te ver is ontladen, dan stijgt de zuurgraad van het accuzuur (elektrolyt) tast het de accuplaten aan.
De accu raakt dat beschadigd en is niet meer goed op te laden.
Bovendien kan er bij geringe activiteit sulfatatie optreden.
Dit proces is onomkeerbaar en zal de accu tijdens de winterstop zwaar beschadigen.
Bij inactiviteit - bijvoorbeeld tijdens een winterstop / winterstalling - is het belangrijk de accu los te koppelen
van de polen en eens in de 2 maanden weer volledig op te laden of aan een geschikte druppellader te hangen.
Ook het gebruik van een normale lader (dus geen druppellader) is raadzaam. Dit kan bijvoorbeeld vóór de winterstalling,
ergens halverwege het winterseizoen en vlak voordat je weer gaat rijden. Zo houd je de accu in de best mogelijke conditie.
Een druppellader, ook wel onderhoudslader, dient uiteraard wel van goede kwaliteit te zijn.
Ook tijdens het laden an sich slijt de accu immers. Dit effect minimaliseer je door een gedegen acculader te gebruiken.
Het constant bijladen van de accu resulteert bovendien in onnodige slijtage. Dit komt de levensduur van de accu niet ten goede.
Het opladen bij langdurige inactiviteit is gemakkelijk te reguleren middels een A-merk acculader uit ons assortiment.
Deze regelt zowel het bijladen als het druppelladen op een perfecte manier.
Een acculader is een goede investering, die zich terugverdient door de levensduur van je accu danig te verlengen.
Een veelgehoorde misvatting is dat het verstandig zou zijn om een accu die lange tijd niet is gebruikt volledig te
ontladen. Dit is NIET correct! Sterker nog: ontlading leidt juist vrijwel zeker tot een defect.
Wil je op de hoogte gehouden worden van de laatste nieuwtjes en persoonlijke aanbiedingen van MAPP en de andere MAPP-shops? Meld je dan aan!