Wat valt er onder garantie?

Garantie op een startaccu – hoe zit dat nou precies?

Op een startaccu krijgt u van de fabrikant doorgaans 2 jaar garantie op fabricagefouten. Maar wat houdt dat precies in? En wanneer kunt u wel of geen aanspraak maken op deze garantie?

We leggen het hieronder helder uit, zodat u weet waar u aan toe bent.


Wat valt er onder garantie?

De fabrieksgarantie dekt uitsluitend productie- en materiaalfouten. Dat betekent dat als de accu stuk gaat door een fout in het productieproces of als er onderdelen zijn die niet naar behoren functioneren terwijl de accu correct is gebruikt, u in aanmerking komt voor vervanging of reparatie onder garantie.

Maar – en dit is belangrijk – een lege of versleten accu valt niet onder de garantie.


Veelvoorkomend scenario: de auto start niet meer

Stel: uw auto start niet meer. De garage concludeert dat de accu “stuk” is en vervangen moet worden. U denkt: "Dat valt vast onder garantie!" Maar is dat ook zo?

In veel gevallen blijkt de accu simpelweg leeg te zijn.
En een lege accu is niet hetzelfde als een defecte accu.

Wat vaak over het hoofd wordt gezien, is dat een lege accu niet betrouwbaar getest kan worden. Veel garages nemen niet de moeite om de accu eerst op te laden en daarna opnieuw te testen. Terwijl dit essentieel is.

Na het volledig laden functioneert de accu in veel gevallen weer prima. De vraag is dus: waarom was de accu leeg?


Oorzaken van een lege accu

Er zijn verschillende redenen waarom een startaccu leeg kan raken. En dit zijn géén fabrieksfouten:

  • Vergeten verlichting uit te zetten
  • Veel korte ritjes (de accu krijgt te weinig tijd om op te laden)
  • Intensief gebruik van het start-stop systeem
  • Langer stilstaan zonder te laden
  • Verouderde of niet goed werkende dynamo

Elke keer dat een accu te diep wordt ontladen, ontstaan er sulfaatkristallen op de loodplaten. Dit proces heet sulfatering. Deze kristallen zijn blijvend en verminderen de capaciteit én startkracht van de accu.


“Maar ik heb altijd een druppellader aangesloten…”

Dat horen we vaak. Maar een druppellader is geen wondermiddel.

We adviseren om een druppellader bewust en met beleid te gebruiken:

  • Laad de accu op tot hij volledig vol is.
  • Koppel de lader daarna los.
  • Controleer na 3 tot 5 weken het voltage van de accu.
  • Is het voltage te laag? Sluit dan opnieuw de lader aan tot de accu weer vol is.

Laat u de lader permanent aangesloten? Dan is het verstandig om deze regelmatig even los te koppelen. Laders blijven namelijk weleens hangen in een bepaald laadprogramma of geven een foutmelding, waardoor ze niet meer goed laden zonder dat u het merkt.


Wanneer valt een kapotte accu dus onder garantie?

✅ De accu is binnen 2 jaar defect
✅ De accu is op de juiste manier gebruikt en onderhouden
✅ Er is géén sprake van diepe ontlading, verkeerd gebruik of externe oorzaken
✅ De schade is aantoonbaar veroorzaakt door een productiefout


Wanneer valt een kapotte of lege accu níet onder garantie?

❌ De accu is leeg geraakt door gebruiksomstandigheden
❌ De accu is te diep ontladen (bijv. door vergeten verlichting of stilstand)
❌ De accu is langdurig niet of verkeerd geladen
❌ De druppellader functioneerde niet goed of was permanent aangesloten
❌ De accu is ouder dan 2 jaar


Advies

Heeft u startproblemen? Laat de accu eerst volledig opladen en daarna testen onder belasting. Zo voorkomt u onnodige vervanging én onterechte garantieclaims.

Vragen over uw accu of garantie? Neem gerust contact met ons op. Wij denken graag met u mee!

 

 






Toegevoegd aan je winkelwagen Toegevoegd aan je winkelwagen

Wij gebruiken cookies, hiermee onthouden we de producten die je in je winkelwagentje zet. Derde partijen zoals Google Analytics gebruiken wij het internetgedrag van onze bezoekers in kaart brengen. Advertenties die je ziet zijn hierdoor afgestemd op jouw interesse. Als je niet akkoord gaat, plaatsen wij alleen cookies om de website te laten werken en om analyses uit te voeren. Wil je meer weten?