Een gelaccu is een SLA accu ofwel VRLA accu met GEL-techniek.
De gelaccu werd in 1957 geïntroduceerd door Otto Jache van de Duitse fabrikant Sonnenschein.
Door toevoeging van siliciumdioxide slaagde hij er in om accuzuur te binden tot gelei, waardoor het op zijn plek blijft.
Ook is de gelaccu hermetisch afgesloten, waardoor lekkage vrijwel onmogelijk is.
Gelaccu's hebben een maximale laadspanning van 14,4 Volt.
Boven deze laadgrens ontwikkelt zich te veel gas in de accu en bestaat er een verhoogd risico op een defect.
Houd er rekening mee dat de laadspanning naar beneden toe moet worden bij gesteld als de omgevingstemperatuur boven de 20 graden komt.
Rijd je langere tijd met een te hoge spanning, dan droogt de gel en neemt de capaciteit van de accu gestaag af.
Dit is echter gemakkelijk te reguleren met een gedegen acculader.
Gelaccu als startbatterij
Als startbatterij geeft men tegenwoordig de voorkeur aan accu's met de geavanceerde AGM-techniek.
Velen spreken echter nog altijd over een gelaccu, wanneer zij een SLA of VRLA-accu bedoelen.
Fabrikanten werken deze verwarring zelf in de hand door de AGM-techniek ook wel 'Gelcell' te noemen.
Let dus goed op: Zoek je een gel-startaccu, dan zoek je dus zeer waarschijnlijk een SLA ofwel VRLA-accu met AGM-techniek
De 'traditionele' SLA / VRLA-accu's met geltechniek worden nog altijd gefabriceerd door Sonnenschein en Exide, maar nagenoeg niet door andere merken.
Zowel Sonnenschein als Exide levert deze accu's voornamelijk voor cyclische toepassingen, zoals bijv. elektrische rolstoelen en hoogwerkers.
In bepaalde gevallen zijn ze ook te gebruiken in de camper, caravan of boot.
Heb je nog aanvullende vragen en/of opmerkingen over het gebruik van een gelaccu?
Neem dan contact op met onze klantenservice!
Wil je op de hoogte gehouden worden van de laatste nieuwtjes en persoonlijke aanbiedingen van MAPP en de andere MAPP-shops? Meld je dan aan!