De kwaliteit van motorolie wordt gekwalificeerd met behulp van diverse normeringen.
Deze zijn niet te verwarren met de keurmerken die autofabrikanten voorschrijven (bijv. Porsche A40, BMW Longlife-01).
Er zijn grofweg drie normen, te weten API, JASO en ACEA.
API
API staat voor American Petroleum Institute, een Amerikaanse organisatie die technische standaarden ontwikkelt voor de olie- en gasindustrie.Ongeveer 400 bedrijven zijn aangesloten bij het API. Het API hanteert voor de aanduiding van benzinemotoren een ‘S’ en voor dieselmotoren een ‘C’. De daarovolgende letter staat voor de kwaliteit van het smeermiddel. Hoe hoger de letter, des te hoger de kwaliteit. Een SF/CD kwalificatie is bijvoorbeeld kwalitatief minder goed dan de huidige SM/CF norm.
ACEA
De API normen zijn ontwikkeld voor Amerikaanse auto’s. Als tegenhanger ontwikkelden de Europese autofabrikanten hun eigen normen onder de naam ACEA.De ACEA olie norm kent minimumvereisten waar iedere fabrikant waar de olie aan moet voldoen. Daarnaast kan iedere (auto)fabrikant aanvullende eisen hieraan toevoegen.
Kan je overstappen naar een andere categorie?
Nee, het gebruik van een andere categorie ACEA olie dan aanbevolen is niet juist. Switch dus niet van A/B naar C of E, van C naar A/B of E en van E naar A/B of C. Op lange duur gaan hierdoor problemen ontstaan. Wil je een andere type gebruiken binnen dezelfde categorie (binnen A/B, C of E) moet je eerst controleren of dit wel kan. Verkeerde olie leidt tot meer slijtage en een hoger brandstofverbruik. Bovendien kunnen er problemen ontstaan met de motor.
JASO
JASO staat voor Japanese Automotive Standards Organisation.
Het belangrijkste verschil met API en ACEA is dat JASO zich voornamelijk richt op olieprestaties bij motorfietsen in plaats van automotoren.Wanneer je motorolie voor de motorfiets zoekt, doe je er dan ook goed aan vooral op de JASO-normen te letten. De JASO-norm wordt toegekend na uitvoerige testen om te kijken voor welk type koppeling de olie geschikt is.
Daarnaast dient de olie bestand te zijn tegen de verhoogde belasting die wordt gegenereerd tijdens de transmissie. De kwalificatie MA duidt op goede prestaties bij een natte koppeling, waarbij de toevoeging 2 beter is dan 1. Voor motoren met een droge koppeling hanteert JASO de kwalificatie MB. Dit zijn oliën die niet voldoen aan de vereisten voor de MA-normering.
Let op: gebruik geen olie met een JASO MB-kwalificatie als de technische papieren MA voorschrijven en vice versa. Dit kan dure reparaties tot gevolg hebben, in het ergste geval zelfs vervanging van het gehele motorblok.
Wil je op de hoogte gehouden worden van de laatste nieuwtjes en persoonlijke aanbiedingen van MAPP en de andere MAPP-shops? Meld je dan aan!